COVID-19: Kanak-Kanak 11 Tahun Korban Termuda Di Indonesia

Kakitangan kesihatan menyembur cecair membasmi kuman di tanah perkuburan di Jakarta selepas upacara pengebumian seorang mangsa COVID-19. – Foto AFP

JAKARTA: Seorang kanak-kanak perempuan berusia 11 tahun menjadi korban termuda jangkitan COVID-19 di Indonesia tatkala angka kematian di republik itu meningkat tiga kali ganda sejak seminggu lalu.

Mangsa yang turut dijangkiti demam denggi, dimasukkan ke hospital di pulau Madura, di luar pesisir Jawa pada 19 Mac lalu.

Foto DetikNews

Pegawai pasukan bertindak COVID-19 di Jawa Timur, Joni Wahyuhadi, berkata demamnya bertambah buruk dan mangsa meninggal dunia sehari selepas itu manakala ujian mendapati dia juga positif bagi coronavirus baharu.

“Sistem pertahanan badannya lemah, apatah lagi terpaksa melawan dua jangkitan sekali gus, menjadikan keadaannya bertambah buruk,” katanya.

Kadar kematian di akibat COVID-19 hari ini mencecah 157orang termasuk 11 doktor di barisan hadapan, berbanding 58 kes seminggu lalu manakala jangkitan bertambah lebih sekali ganda kepada 1,677 kes dalam tempoh sama.

Walaupun coronavirus baharu itu dianggap amat berbahaya bagi pesakit yang sudah berusia, semakin banyak kes maut membabitkan golongan muda sejak kebealakangan ini. – AFP

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *