Kegiatan Memancing Disyaki Punca Kebakaran Hutan Di Beaufort

Kebakaran Hutan Simpan Binsuluk, Beaufort yang masuk hari kesembilan. – Ihsan Jabatan Perhutanan Sabah

BEAUFORT: Kebakaran kawasan tanah gambut di Hutan Simpan Binsuluk dekat sini, yang memasuki hari kesembilan dipercayai bermula daripada kegiatan memancing sebelum mendorong kepada aktiviti pembakaran di tepi saliran.

Ketua Konservator Hutan Jabatan Perhutanan Sabah, Datuk Mashor Mohd Jaini, berkata pembakaran terbuka di kawasan luar hutan simpan yang kemudian merebak ke kawasan hutan turut disyaki mendorong kepada kebakaran berkenaan.

Ketika ini, katanya, seramai 24 kru api Jabatan Perhutanan Sabah masih bertungkus-lumus mengawal dan memadam kebakaran

KRU Api Jabatan Perhutanan menjalankan kerja-kerja memadam api di bawah lapisan tanah gambut dalam Hutan Simpan Binsuluk, Beaufort - Ihsan Jabatan Perhutanan Sabah.
Kru Api Jabatan Perhutanan menjalankan kerja-kerja memadam api di bawah lapisan tanah gambut dalam Hutan Simpan Binsuluk, Beaufort – Ihsan Jabatan Perhutanan Sabah.

“Usaha mengawal dan memadam kebakaran sukar dilakukan berikutan kebakaran lapisan gambut bawah tanah yang sukar dilihat.

“Kebakaran bawah tanah akan merebak secara perlahan dan membebaskan asap tebal berterusan sehingga bahan bakar (gambut) habis terbakar jika tidak dipadamkan,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Beliau berkata, usaha mengawal dan memadam kebakaran agak sukar berikutan ketiadaan jalan masuk ke lokasi kejadian.

Katanya, semua peralatan memadam kebakaran termasuk pam air diangkat dengan berjalan sejauh dua kilometer (km) untuk tiba ke kawasan terbakar.

“Sumber bekalan air memadam kawasan berkenaan juga terhad akibat cuaca kemarau berpanjangan.

“Untuk mengelak api merebak dan membakar kawasan hutan gambut yang lebih luas, operasi mengawal dan memadam api tetap diteruskan walaupun ketika tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan,” katanya.

Mashor berkata, kebakaran dapat dikawal dengan kerjasama jabatan lain.

Setakat 27 Mac lalu, katanya, kira-kira 274 hektar kawasan Hutan Simpan Binsulok terbakar di sekitar Kampung Kubu, Takuli dan Purun.

“Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Beaufort, Jabatan Alam Sekitar dan Jabatan Meteorologi turut membantu menangani kebakaran ini.

“Selain operasi memadam secara teknik konvensional, pengawalan dilakukan dengan membina pemisah api bagi menghalang api merebak.

“Penduduk setempat di sekitar Hutan Simpan Binsulok dan lain kawasan hutan gambut lain di Semenanjung Klias diingatkan supaya tidak membuat pembakaran terbuka sepanjang musim kering dan kemarau berpanjangan ini,” katanya.

Mashor berkata, individu yang didapati menyebabkan kebakaran hutan simpan boleh didakwa di bawah Seksyen 19 Enakmen Hutan 1968 dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara tujuh tahun atau denda tidak melebihi RM100,000.00 atau kedua-duanya. – Berita Harian

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *