COVID-19: Bantuan RM600 Sebulan Untuk Pekerja Terpaksa Ambil Cuti Tanpa Gaji

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya. Turut kelihatan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Azmin Ali dan Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz. – Foto NSTP/Mohd Fadli Hamzah

PUTRAJAYA: Bantuan kewangan sebanyak RM600 sebulan untuk tempoh maksimum enam bulan akan diberikan kepada pekerja yang terpaksa mengambil cuti tanpa gaji, susulan penularan wabak COVID-19, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Perdana Menteri berkata mereka yang layak menerima bantuan itu adalah pekerja yang diberi notis tanpa gaji mulai 1 Mac 2020.

“(Bantuan itu juga) Layak untuk pencarum Sistem Insurans Pekerjaan (EIS) dengan gaji tidak melebihi RM4,000 sebulan. Langkah ini membabitkan peruntukan RM120 juta. Seramai 33,000 pekerja disasarkan menerima faedah tersebut,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat pertama Majlis Tindakan Ekonomi (EAC) di Pejabat Perdana Menteri di sini hari ini. – BERNAMA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *