Proses Pembasmian Kuman Di Klinik Kesihatan Luyang Sekat Koronavirus

KOTA KINABALU: Proses pembersihan dan pembasmian kuman dilakukan di Klinik  Kesihatan Luyang hari ini sebagai langkah pencegahan berikutan tindakan seorang pesakit yang berbohong tentang sejarah perjalanannya ketika mendapatkan rawatan di klinik berkenaan baru-baru ini.

Difahamkan, lelaki itu telah pergi ke klinik Luyang beberapa hari lalu untuk mendapatkan rawatan perubatan akibat sesak nafas, namun dapat melepasi saringan kesihatan di pintu masuk lapangan terbang.

Hanya ketika telah berada di klinik berkenaan barulah diketahui bahawa pesakit tersebut sebenarnya baru pulang dari Korea Selatan tempat dia bekerja.

Pendedahan itu berlaku selepas seorang jururawat dari klinik itu memuat naik video tentang dirinya sendiri dan mendesak orang ramai untuk bertanggungjawab dan jujur ​​dengan kakitangan kesihatan apabila mereka mengalami gejala koronavirus.

Gambar pembersihan klinik dan proses pembasmian kuman itu turut disebarkan di semua platform media sosial.

Pengarah Jabatan Kesihatan Sabah, Datuk Dr Christina Rundi memberitahu sebuah portal berita baru-baru ini bahawa pesakit itu kini berada di bawah kuarantin rumah dan sudah menjalani ujian yang diperlukan.

Sementara itu, Menteri Kesihatan dan Kesejahteraan Rakyat Sabah, Datuk Frankie Poon seperti dilaporkan The Star berkata, pembersihan klinik adalah prosedur operasi standard ketika menangani kes-kes seperti itu.

“Semua klinik mempunyai prosedur operasi standard,” katanya, sambil menambah tidak ada masalah dengan Covid-19 di Sabah pada masa ini.

Menurut laman web kementerian itu, sejumlah 149 kes yang disyaki telah dilaporkan di Sabah dan daripada jumlah itu, 117 perlu diuji dan keputusannya semua negatif untuk Covid-19.

Daripada 117 kes ini, 86 adalah rakyat Malaysia, 26 orang warga China, dan masing-masing dari Jordan, Myanmar, Bangladesh, Korea Selatan dan Hong Kong.

Keputusan ini disahkan tepat pada hari Isnin, hari ini. – BorneoToday

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *