COVID-19: Pasangan Suami Isteri Ditahan Di Lapangan Terbang Labuan

Sebuah alat pengesan haba (Thermal scanner) ditempatkan di pintu masuk antarabangsa di Terminal Feri Antarabangsa Labuan. – – Foto BES Labuan

LABUAN: Pasangan suami isteri ditahan di Lapangan Terbang Labuan malam tadi selepas disyaki ada jangkitan koronavirus (COVID-19).

Pasangan muda itu, yang mana suami, berumur 30 tahun, berasal dari Labuan, dan isterinya, 22, warga China dari Shandong, China ditahan ketika tiba di Kuala Lumpur, selepas pegawai imigresen mendapati mereka telah melawat China baru-baru ini.

Sebuah alat pengesan haba (Thermal scanner) ditempatkan di pintu masuk antarabangsa di Terminal Feri Antarabangsa Labuan. – Foto BES Labuan

Setelah diperiksa oleh pegawai kesihatan, mereka disyaki mempunyai gejala virus dan segera dihantar ke hospital.

Berdasarkan siasatan awal, pasangan tersebut baru pulang dari Xiamen, China pada 17 Feb dan menaiki penerbangan dari Kuala Lumpur ke Labuan malam tadi.

Isterinya mengakui batuk sejak dua minggu yang lalu.

Pengarah Jabatan Kesihatan Labuan Dr Ismuni Bohari berkata kedua-dua mereka dimasukkan ke dalam bilik terpencil untuk kuarantin di Hospital Labuan dan kedua mereka kini dalam kajian Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Cepat Krisis (CPRC) Labuan.

Difahamkan pihak polis membantu Kementerian Kesihatan mengesan penumpang yang duduk bersebelahan dengan kedua-dua mereka dalam penerbangan yang sama di hotel atau penginapan di sini.

Sementara itu, seorang pelajar perempuan (warganegara China) sebuah institusi pengajian tinggi di sini dikuarantin sejak Isnin selepas tiba dari salah satu wilayah China (tidak didedahkan) sebagai langkah dan prosedur yang perlu.

Pelajar yang berada dalam keadaan kesihatan yang baik kini belajar secara talian.

Sumber: BorneoToday

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *