‘Koronavirus Tak Jejas TMM2020, Wabak Itu Masih Terkawal’ – Menteri Pelancongan

Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, Datuk Mohamaddin Ketapi.

Walaupun pada waktu ini wabak koronavirus menjadi kebimbangan banyak pihak, bagi Menteri Pelancongan, Seni dan Kebudayaan (MOTAC) Datuk Mohamaddin Ketapi berkata, perkara itu tidak menjejaskan usaha kerajaan untuk mencapai sasaran 30 juta pelancong antarabangsa dan domestik ke Malaysia bersempena Tahun Melawat Malaysia (TMM) 2020. 

Muhamaddin Ketapi berkata, Malaysia mempunyai pengalaman menangani masalah seperti itu sebelum ini (SARS, Influenza dan Polio) dan agenda Nasional TMM2020 tetap akan diteruskan. 

Jelas Mohamaddin, kementeriannya mempunyai banyak perancangan sempena Tahun Melawat Malaysia 2020 dan pasaran China adalah penting.

Penangguhan sementara visa perjalanan terhadap warga China dari bandar Wuhan dan wilayah Hubei hanya memberi kesan kecil terhadap TMM 2020 kerana pelawat dari negara lain masih boleh melawat Malaysia.

Justeru, pihaknya akan mengeluarkan surat kepada semua tempat tarikan pelancongan agar tidak menutup pintu kepada pelancogn asing kerana situasi wabak koronavirus masih terawal.

 “Pelancong yang memasuki negara ini adalah dari kalangan yang dianggap sihat dan jangan halang mereka untuk mengunjungi tempat tarikan pelancong.

Perbuatan menghalang ini dianggap salah dan mereka adalah dari kalangan yang cukup sihat untuk mengadakan perjalanan di negara ini,” katanya. 

Sementara itu, Menteri Kewangan Lim Guan Eng menegaskan bahawa aspek nyawa perlu diutamakan dalam usaha menangani jangkitan koronavirus berbanding impak penyakit itu terhadap ekonomi negara. 

Beliau berkata, pada masa ini nyawa, keselamatan dan kesihatan rakuyat menjadi agenda utama dan langkah perlu difokuskan kepada mengatasi permasalah koronavirus itu terlebih dahulu. 

Sumber: Harian MetroBernama

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *