Dua Anggota Kumpulan Penculik Untuk Tebusan (KFR) Ditembak Mati

Salah satu suspek yang mati dalam berbalas tembakan dengan pasukan khas keselamatan Filipina. Gambar SNT/Ihsan Sumber

KOTA KINABALU: Dua penjenayah disyaki kumpulan penculik untuk wang tebusan (KFR) ditembak mati oleh pasukan khas keselamatan Filipina.

Kedua-dua suspek lelaki ditembak mati dalam berbalas tembakan dengan pasukan khas keselamatan Filipina di perairan kepulauan Jolo, selatan Filipina, pada Isnin lalu.

Difahamkan, kedua-dua suspek ini adalah daripada enam lelaki yang menculik lima nelayan warga Indonesia di perairan Tambisan, Lahad Datu, pada 15 Januari lalu.

Salah satu suspek yang mati dalam berbalas tembakan dengan pasukan khas keselamatan Filipina. Gambar SNT/Ihsan Sumber

Menurut sumber, sebelum kejadian, kedua-dua penjenayah yang lengkap bersenjata menggunakan bot laju membawa lima lelaki yang diculik ke sebuah pulau (tempat persembunyian KFR) di selatan Filipina.

“Selepas menurunkan lima mangsa di pulau itu, kedua-dua suspek meneruskan perjalanan ke sebuah pulau lagi.

“Ketika dalam perjalanan itu, suspek terserempak dengan bot pasukan khas keselamatan Filipina lalu berlaku tembak menembak.

“Akibat daripada berbalas tembakan itu, dua penjenayah itu mati manakala anggota pasukan keselamatan Filipina tidak mengalami sebarang kecederaan,” katanya.

Bot yang digunakan oleh suspek. Gambar SNT/Ihsan Sumber

Komander Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM), Datuk Hazani Ghazali ketika dihubungi mengesahkan perkara itu dan kedua-dua penjenayah itu ditembak mati oleh pasukan keselamatan Filipina kerana disyaki terbabit dalam KFR.

“Dua lelaki disahkan ditembak mati oleh pasukan Keselamatan Filipina dua hari lalu. Mereka dikenal pasti ahli KFR,” katanya.

Terdahulu, Hazani mengesahkan pihaknya menerima laporan kapal nelayan hilang pada 1 tengah hari, 16 Januari lalu sebelum menggerakkan aset laut dan udara untuk mengesan semua mangsa.

Kejadian dipercayai berlaku pada 15 Januari lalu, namun dilaporkan diterima pada keesokannya dengan kelima-lima mangsa dipercayai dibawa lari ke perairan selatan Filipina oleh sekumpulan enam suspek bersenjata.

Kapal nelayan itu berdaftar di Sandakan ditemui di perairan Tangusu Bay iaitu lokasi berhampiran kes penculikan sebelum ini.

SabahNewsToday

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *