Pengganas Malaysia Jalin Kerjasama Dengan Abu Sayyaf – KDN

Polis menahan suspek yang didakwa sebagai pengganas Abu Sayyaf pada 2018.

KOTA KINABALU: Timbalan Menteri Dalam Negeri Azis Jamman hari ini mengesahkan anggota kumpulan pengganas Malaysia bekerjasama dengan kumpulan Abu Sayyaf dari selatan Filipina.

Beliau berkata polis mula mengesannya pada 2018 susulan penahanan 7 anggota Abu Sayaff dan seorang rakyat Malaysia di lokasi berasingan di Putrajaya dan lokasi seperti Tenom, Ranau dan Kinarut di Sabah.

“Pihak berkuasa menyedari kaitan ini selepas suspek ditahan. Polis kemudiannya mengeluarkan kenyataan bahawa pengganas terbabit berhubung dengan rakan mereka yang aktif di Sabah,” katanya kepada FMT hari ini.

Azis Jamman

Bahagian Kaunter Keganasan Cawangan Khas Bukit Aman menahan 8 lelaki antara 30 Okt dan 12 Nov 2018.

Tangkapan pertama adalah lelaki berusia 38 tahun di Putrajaya, yang disyaki menyalurkan dana kepada militan IS warga Malaysia Akel Zainal di Syria. Tangkapan ke-2 melibatkan 3 warga Filipina, yang dikaitkan dengan kumpulan Abu Sayyaf.

Tangkapan terakhir adalah pada 12 Nov 2018, melibatkan peniaga berusia 60 tahun.

Semua suspek kini ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma).

“Kami kini memantau mereka dan unit risikan kami juga meningkatkan usaha untuk mengenal pasti individu lain yang masih beroperasi di Sabah,” kata Azis ketika ditemui di rumah terbuka kerajaan negeri Sabah di Likas.

Azis berkata ancaman yang ditimbulkan kumpulan ini telah dikawal dan hasilnya tiada lagi rakyat Malaysia diculik.

Bagaimanapun, beliau berkata masih ada cubaan menculik oleh Abu Sayyaf dan ini menyebabkan rakyat Indonesia, kebanyakannya nelayan menjadi mangsa.

Minggu lalu, 5 warga Indonesia yang bekerja sebagai nelayan untuk sebuah syarikat tempatan diculik kumpulan Abu Sayyaf berhampiran Tambisan, berhampiran Lahad Datu, di pantai timur Sabah.

Susulan itu, kerajaan Indonesia menuduh pihak berkuasa Malaysia tidak berkesan dalam penyelarasan yang membawa kepada penculikan itu.

Sumber : FMT

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *