Warisan Sebahagian Dari PH, Kata UMNO

KIMANIS: Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan mendakwa Warisan adalah parti Pakatan Harapan yang “berpura-pura” selepas parti yang berpangkalan di Sabah itu menyeru pengundi di negeri itu menolak Barisan Nasional.

Beliau berkata parti yang dipimpin bekas naib presiden Umno, Shafie Apdal, sebenarnya, “parti pro-persekutuan yang berpura-pura menjadi pro-Sabahan” yang tahu ramai rakyat Sabah tidak menyukai Putrajaya.

Mohamad berkata rakyat Sabah tidak sukakan kerajaan persekutuan berpunca dari kawalannya terhadap cukai, sumber minyak dan gas serta komoditi, di mana ahli politik menyalahkan kekurangan pembangunan di negeri itu.

“Hakikatnya, Warisan adalah sama dengan PH. Tetapi mereka tahu sentimen di sini. Orang di sini tidak suka parti yang mempunyai kaitan dengan kerajaan persekutuan.

“Jika Warisan mendakwa mereka bukan sebahagian daripada PH, maka mengapa mereka mempunyai 3 menteri persekutuan dan 3 timbalan menteri persekutuan? Begitu juga dengan Kabinet Sabah, di mana Shafie memasukkan pemimpin PKR dan DAP sebagai menteri,” katanya kepada pemberita selepas ceramah Barisan Nasional di Kampung Brunei berhampiran Bongawan, malam tadi.

Semalam, pemimpin Warisan dan Upko menggesa rakyat Sabah tidak terpengaruh dengan parti yang berpangkalan di semenanjung seperti Umno dan PAS di negeri itu.

Sementara itu, bekas menteri BN Abdul Rahman Dahlan berkata Warisan tidak sepatutnya memisahkan dirinya daripada kegagalan dasar Putrajaya.

Beliau berkata pemimpin Warisan harus dipersalahkan sama seperti pemimpin PH kerana kegagalan dasar ini.

Rahman juga berkata, bekas menteri luar Anifah Aman, yang kemenangannya di Kimanis pada pilihan raya umum lalu diisytiharkan batal dan tidak sah oleh mahkamah, akan membantu kempen calon Umno, Mohamad Alamin dalam pilihan raya kecil itu.

Mohamad Alamin akan berdepan 1 lawan 1 dengan Karim Bujang dari Warisan untuk merebut kerusi Parlimen itu pada 18 Jan ini.

Sumber: FMT

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *