Lapangan Terbang Sandakan Capai Sejuta Penumpang

SANDAKAN: Lapangan Terbang Sandakan di sini buat pertama kalinya dalam sejarahnya, mencapai sejuta penumpang tahun ini.

Mengikut statistik Malaysia Airports Holding Berhad (MAHB), lapangan terbang mencatatkan pertumbuhan penumpang hampir 15 peratus tahun ini dan memenuhi sasarannya.

Satu majlis untuk menandakan pencapaian bersejarah itu diadakan di lapangan terbang pada Ahad lepas, dihadiri oleh Ahli Parlimen Sandakan, Vivian Wong, Pengurus Besar MAHB (Pemasaran Penerbangan) Mohamed Sallauddin Mohamed Shah, Pengurus Lapangan Terbang Sandakan Suhaimi Abdul Sani dan wakil-wakil dari Majlis Perbandaran Sandakan dan Persatuan Pelancongan Sandakan.

Vivian dan yang lain pada majlis menandakan pencapaian sejuta penumpang itu.

Mengulas mengenai pencapaian MAHB, Vivian berharap ia akan menandakan permulaan pertumbuhan yang lebih positif untuk lapangan terbang itu pada tahun-tahun akan datang.“Kunci utama adalah mencapai pertumbuhan lebih lanjut yang boleh meletakkan Sandakan di peta dunia.

Saya ingin menggesa MAHB untuk meneruskan usaha berterusan bagi mendorong Sandakan ke depan ke arah audiens lebih luas.

“Kami gembira Malindo Airlines dan Royal Brunei Airlines memulakan operasi tahun ini dan berharap dapat melihat syarikat penerbangan lain mengambil langkah sama pada tahun depan,” katanya.

Beliau berkata Lapangan Terbang Sandakan akan dinaik taraf lagi apabila projek peluasan landasannya, yang mana kerja telah dimulakan bulan lalu, selesai kelak.

Dengan itu, pada separuh kedua 2021, Lapangan Terbang Sandakan akan memiliki landasan lanjutan sepanjang 2,500 meter, katanya.

“Oleh itu, saya ingin menggesa MAHB dan semua pihak berkepentingan yang relevan dalam industri pelancongan untuk bekerja lebih rapat sekarang untuk mempromosikan Sandakan dengan lebih agresif untuk menarik lebih ramai orang dan lebih banyak penerbangan.

“Saya juga ingin menggalakkan semua rakan kongsi syarikat penerbangan – AirAsia, Malaysia Airlines, Maswings, Malindo Airlines dan Royal Brunei – untuk mempertimbangkan memperluas rangkaian ke dan dari Sandakan.

“Saya gembira kerana kita akan ada beberapa siri penerbangan sewa Sandakan-Taipei mulai Januari tahun depan.

Ia pasti menjadi permulaan yang baik untuk Sandakan bagi Tahun Melawat Malaysia 2020.

Seperti yang saya selalu katakan, pejabat Parlimen saya sentiasa mengalu-alukan anda untuk berkongsi dan bekerja bersama-sama,” tambahnya.

Harian Ekspres

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *