Kes Polio Babitkan Bayi Di Sabah Ada Kaitan Virus Polio Dari Filipina

Kanak-kanak diberikan vaksin bagi mencegah virus polio di Filipina – Foto Gregorio B. Dantes Jr./Pacific Press

KUALA LUMPUR: Kes polio pertama kali dikesan di Malaysia selepas lebih daripada 27 tahun di Tuaran, Sabah baru-baru ini dikaitkan secara genetik kepada poliovirus yang tersebar di selatan Filipina.

Pengesahan itu dibuat selepas hasil ujian yang dilakukan di Makmal Rujukan Polis Serantau di Melbourne, Australia yang dijalankan pada 6 Disember lalu.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) berkata, kes polio di Sabah adalah ketegangan poliovirus yang dikenali sebagai polio vaccine-derived poliovirus (cVDPV) Jenis 1.

Virus polio ini hanya berlaku jika populasi tidak mengambil imunisasi.

Wakil WHO di Malaysia, Dr Ying-Ru Lo berkata, pihaknya sangat prihatin dengan pengesahan kes polio di Sabah yang membabitkan kanak-kanak lelaki tiga bulan yang mengalami demam dan lemah anggota badan.

“WHO, di samping UNICEF bersedia untuk menyokong Kementerian Kesihatan dalam menanggapi wabak ini dan memastikan semua kanak-kanak di Malaysia menerima perlindungan penuh terhadap vaksin polio.


Jenis virus polio yang dikesan pada budak lelaki berusia tiga bulan di Sabah telah disahkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan Tabung Kanak-kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unicef) sebagai virus yang sama berlaku dan tersebar di selatan Filipina. – Foto fail AFP

“Satu-satunya cara yang berkesan untuk melindungi kanak-kanak daripada polio adalah suntikan,” kata wakil Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unicef) ​​di Malaysia, Marianne Clark-Hattingh.

“Kita perlu memberi keutamaan untuk menghentikan penularan virus ini supaya setiap kanak-kanak, tanpa mengira status ekonomi atau asalnya, dilindungi daripada penyakit yang berbahaya ini,” katanya.

Virus ini berpotensi menyebabkan mangsa lumpuh dan kematian.

Tambahnya, WHO dan Unicef ​​telah memberikan nasihat teknikal mengenai tindak balas terhadap wabak, pemantauan dan sokongan secara atas talian untuk komunikasi risiko.

Kanak-kanak paling berisiko terkena polio dan ibu bapa perlu memastikan semua kanak-kanak di bawah umur 5 tahun diberi suntikan vaksin.

Vaksin polio sangat selamat dan berkesan dalam menangani wabak ini kerana kes-kes global menurun sebanyak 90%. – MG

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *