Warga Emas Ditahan Cuba Seludup 25 Tong LPG Ke Negara Jiran

Suspek lelaki tempatan ditahan PPM ketika cuba menyeludup keluar 25 tong gas petroleum cecair (LPG) melalui jeti haram di Kampung Tanjung Batu, Tawau. – Ihsan PPM

TAWAU: Cubaan seorang lelaki menyeludup keluar barang kawalan melalui jeti haram membawa padah apabila ditahan Pasukan Polis Marin (PPM), petang semalam.

Lelaki berusia 62 tahun itu ditahan menerusi operasi ‘Op Interagensi’ bersama Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) dalam satu serbuan di sebuah jeti yang tidak diwartakan di Kampung Tanjung Batu, kira-kira jam 3.30 petang.

Sebahagian tong gas petroleum cecair (LPG) yang cuba diseludup suspek. – Ihsan PPM

Komander PPM Wilayah 4 Sabah, Asisten Komisioner Mohamad Pajeri Ali, berkata hasil pemantauan anggota risikan mengesan aktiviti mencurigakan oleh suspek yang disyaki membawa barang kawalan tanpa kebenaran.

“Hasil serbuan mendapati suspek warga tempatan itu menggunakan sebuah bot membawa 25 unit tong gas petroleum cecair (LPG) jenama MyGaz yang disembunyikan di dalam bot berkenaan,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Sebahagian tong gas petroleum cecair (LPG) yang cuba diseludup suspek. – Ihsan PPM

Mohamad Pajeri berkata, suspek juga gagal menunjukkan permit atau surat kebenaran daripada pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) untuk membawa barang kawalan.

“Suspek mengaku mahu membawa barang kawalan terbabit ke Pulau Sebatik melalui jalan laut sebelum diseludup keluar ke negara jiran Indonesia.

“Suspek ditahan bersama barang rampasan termasuk bot berserta enjin sangkut dengan nilai keseluruhan dianggarkan berjumlah RM32,000,” katanya.

Kes disiasat mengikut Seksyen 21 Akta Kawalan Bekalan 1961.

Berita Harian

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *