Masyarakat Sabah Jangan Takut Tampil Berinovasi – Munirah

TUARAN, 10 Julai – Masyarakat Sabah perlu lebih aktif dan kreatif melakukan projek inovasi untuk menyumbang kepada pembangunan serta kemajuan negeri.

Timbalan Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim (MESTECC), Isnaraissah Munirah berkata, ia memerlukan mereka membuang sikap takut menghadapi kegagalan yang bukan sahaja menjadi penghalang daya inovasi seseorang, malah akan memberi impak terhadap pembangunan dan kemajuan negeri ini.

“Saya percaya masyarakat negeri ini sering berpandangan bahawa tahap kemajuan dan pembangunan negeri ini ketinggalan berbanding di Semenanjung Malaysia kerana mereka melihat ukuran kemajuan hanya dari segi pembangunan fizikal semata-mata.

“Namun kita sebenarnya perlu terlebih dahulu mengubah  cara kita berfikir iaitu jangan takut gagal dan buang segala persepsi negatif tentang inovasi supaya dapat setanding dengan negeri-negeri lain yang lebih maju,” katanya kepada pemberita selepas Seminar Memupuk Budaya Inovasi dalam Sektor Awam di sini, hari ini.

Menurutnya masyarakat tidak perlu risau meskipun hanya tampil melakukan projek inovasi kecil-kecilan kerana bidang berkenaan mampu memberi pulangan yang lumayan kepada pengusahanya.

Dalam program berkenaan seramai kira-kira 190 orang peserta yang terdiri daripada kakitangan awam didedahkan dengan empat program yang ditawarkan oleh MESTECC.

Ia untuk mengembangkan inovasi selain menggalakkan masyarakat supaya berani melibatkan diri dalam keusahawanan projek inovasi.

– BERNAMA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *