‘Saya Tengok Video Pernikahan Mereka’ – Isteri Tuntut Cerai Selepas dapat Tahu Suami Nikahi Adik Kandungnya

Hancur luluh hati seorang isteri apabila mengetahui suaminya telah bernikah dengan adik bongsunya sendiri di Daerah Bulukumba, Sulawesi Selatan, Indonesia beberapa hari lalu. 

Difahamkan, sebelum pernikahan itu, si suami, Ansar, 32, didakwa melakukan hubungan kelamin dengan adiknya sendiri sehingga menyebabkannya hamil empat bulan. 

Isteri pertamanya, Hervina, 28, yang mengetahui perlakuan sumbang mahram itu kemudian membuat laporan polis dan meminta pihak berwajib membuat siasatan dan mengambil tindakan. 

Hervina membuat laporan itu selepas ibu dan bapa mertuanya memberikan dokumen pernikahan dua beradik itu yang dilaporkan bernikah di sebuah lokasi di Kalimantan Timur. 

Berdasarkan laporan Hervina, dua beradik itu telah ‘bersama’ sejak beberapa bulan lalu dan selama tempoh itu, Hervina tidak mencurigai kelakuan suaminya terhadap adik iparnya itu. 

Bagaimanapun, Hervina terkejut selepas menonton video pernikahan suami dengan adik iparnya itu yang ditunjuk oleh mertuanya sendiri. 

“Saya melihat video resepsi pernikahan suami dengan adik ipar di Kalimantan. Selain itu, ada juga dokumen penikahan mereka yang ditunjukkan oleh mertua. 

“Pernikahan itu dibuat kerana adiknya sudah hamil disebabkan oleh Ansar,” kata Hervina.

Kecewa dengan apa yang berlaku, Hervina menegaskan dia akan menuntut cerai dari suaminya. 

“Selama ini saya tidak pernah curiga dia curang, apatah lagi dengan adik kandungnya sendiri.

Setelah selesai proses undang-undang, saya akan meminta cerai,” katanya.

 Sementara itu, salah seorang ahli keluarga Ansar, Ruslah, juga berharap pihak berkuasa mengambil tindakan tegas. 

“Saya tidak pasti bagaimana mahu berhadapan dengan dua beradik saya ini. Kami semua ada tujuh beradik. Dia (Ansar) anak ketiga bernikah dengan adik bongsu. 

“Kami berharap mereka dihukum. Seandainya hukum adat masih terpakai, maka saya juga meminta hukuman itu dilaksanakan,” tegasnya. 

Sumber: Astro AwaniSuara

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *