(VIDEO) Monyet Curi Buah Durian, Pekebun Tangkap, Ikat Dan Sembur Cat

Tular di media sosial seekor monyet ditangkap dengan kaki dan tangannya diikat pada buah durian oleh lelaki yang dipercayai pemilik kebun tersebut. 

Dalam kejadian yang tidak diketahui lokasi kejadiannya, sumber mendakwa monyet itu ditangkap kerana didapati mencuri buah durian. 
Akibatnya, kaki dan tangannya diikat pada buah durian agar tidak dapat melarikan diri.

Berdasarkan video viral itu, pemilik kebun memarahi haiwan itu tanpa henti kerana berang dengan perbuatan haiwan itu yang mencuri hasil kebunnya. 


Dengan wajah yang tidak mengerti apa yang diperkatakan, haiwan itu seperti redha diperlakukan sedemikian. 

Netizen di media sosial menyelar tindakan pemilik kebun yang dianggap menzalimi haiwan itu. Netizen juga mengesyaki lelaki terbabit telah mewarnakan monyet itu dengan cat warna merah sebagai hukuman.

Namun tampil seorang netizen mendakwa lelaki dalam video viral itu bukan menzalimi haiwan tersebut, tetapi lebih kepada amalan petua yang diamalkan oleh orang-orang lama.

“Apek tu tak bunuh pun beruk tu, cuma dia pasang jerat dan cat jer kat beruk untuk bagi peringatan kepada beruk lain. Beruk ini datang berkumpulan, jadi apabila seekor dah kena cat, tak akan ada lagi yang berani datang ke kebun itu.

“Beruk suka jatuhkan buah pramatang. So biasanya buah yang masih muda semua beruk akan jatuhkan. Ini pengalaman jer, arwah atok yang ajar cara ini,” katanya.

Sumber: Media DTTB

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *