Selepas Bertemu Presiden China, Donald Trump Tarik Balik Sekatan Terhadap Huawei

Selepas menguatkuasakan sekatan berani mati terhadap Huawei pada 15 Mei lalu, Donald Trump dilaporkan menarik balik dan membuka semula sekatan tersebut dan membenarkan syarikat Amerika berurusniaga dengan Huawei.

Ketika sidang media G20 di Osaka, Jepun hari ini, Trump telah bertemu Presiden China, Xi Jinping untuk membincangkan isu perang perdagangan antara dua negara tersebut.

Dalam perbincangan tersebut, Trump bersetuju untuk membatalkan pelaksanaan tarif baru bernilai USD 300 bilion ke atas barangan import dari China sekurang-kurangnya buat masa ini.

Trump berkata, syarikat di AS juga dibenarkan kembali menjalankan aktiviti perdagangan dengan Huawei (kelengkapan komunikasi) selagi mana tidak melibatkan jual beli peralatan yang boleh menggugat keselamatan negara itu.

“China dan Amerika boleh menjadi rakan kongsi strategik,” katanya.

Katanya lagi, China bersetuju untuk membeli sejumlah besar barangan AS untuk mengurangkan ketidakseimbangan perdagangan antara dua negara itu.

Trump dijadualkan untuk bertemu Presiden Korea Selatan, Moon Jae In pada hari ini dan telah menyuarakan kemungkinan untuk bertemu pemimpin Korea Utara, Kim Jong Un di kawasan Zon Bebas Tentera (DMZ) di sempadan dua negara Korea tersebut.

Sumber: South China Morning Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *