(VIDEO) ‘Baju Basah Lecun, Bibir Kebiruan’ – Ibu Tinggalkan Anak 3 Jam Dalam Kereta Untuk Pergi Hadiri Konsert

Seorang kanak-kanak lelaki berusia lingkungan 3 tahun diselamatkan pihak berkuasa selepas ditinggalkan dalam kereta, sementaranya ibunya pergi menghadiri konsert. 

Orang awam kemudian memaklumkan kepada pihak polis di Shandong, China, pada jam 8.20 malam Jumaat lalu selepas menyedari mangsa menangis kerana kepanasan dan suhu ketika itu, 32′ celsius. 

Ibunya gagal dikesan dan polis terpaksa meminta bantuan seorang kanak-kanak perempuan berusia enam tahun memanjat masuk ke dalam kereta melalui ‘sunroof’ yang dibiarkan terbuka, untuk menyelamatkan bayi berkenaan. 

Selepas pintu dibuka, polis mendapati baju mangsa basah disebabkan peluh akibat kepanasan dan mungkin mengalami dehidrasi. 

“Cuaca memang panas. Mangsa menangis kuat dan bibirnya kebiruan,” kata anggota polis. Mereka segera memberi mangsa minum dan menenangkan dia dengan beberapa barang mainan. 

Polis cuba menghubungi ibu kanak-kanak itu tetapi tidak dijawab. Orang ramai kemudian menyebarkan gambar kanak-kanak itu di media sosial dengan harapan dapat mengesan ibunya. 

Selepas satu jam kemudian, si ibu akhirnya muncul di tempat letak kereta itu untuk mendapatkan anaknya pada jam 9.30 malam. 

Menurut si ibu, dia pergi menghadiri konsert di stadium dan terpaksa meninggalkan anaknya dalam kereta kerana program itu tidak membenarkan kanak-kanak dibawa masuk. 

Polis percaya wanita itu pergi menghadiri konsert pada jam 7 malam, meninggalkan anaknya dalam kereta kira-kira tiga jam. 

Polis kemudian memberi amaran kepada si ibu agar tidak meninggalkan anaknya dalam kereta terutamanya pada musim cuaca panas. 

Sumber: Daily Mail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *