PPM Semporna Tahan 2 Lelaki Pelauh, Cuba Seludup Petrol Ke Filipina

Kesemua suspek dan barang rampasan dibawa ke Pangkalan Markas Operasi PPM Semporna. – Foto Facebook BESTAWAUfm

SEMPORNA; 11 APRIL 2019 (Khamis) – Usaha dua lelaki Palauh menyeludup keluar 88 jerikin minyak petrol bernilai 45-ribu 640-ringgit 
gagal selepas diberkas oleh Pasukan Polis Marin Semporna dan VAT 69 di kawasan laut Pulau Kulapuan, tengah malam tadi.

Komander PPM Wilayah 4 Sabah, ACP Mohamad Pajeri Ali dalam kenyataan berkata, Seorang juragan dan anak kapal masing-masing berumur 45 dan 26 tahun itu ditahan selepas bot yang dijuragani dalam keadaan mencurigakan kira-kira pukul 12.06 tengah malam.

Katanya, pemeriksaan ke atas bot tersebut telah menemukan sebanyak 88 jerikin 25 liter dan berisi minyak petrol yang tidak memiliki dokumen pengesahan daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP).

Dalam pada itu, ACP Mohamad Pajeri berkata minyak petrol tersebut disyaki untuk diseludup ke Filipina memandangkan suspek menjalankan kegiatan terbabit pada waktu malam bagi mengelak dikesan oleh pihak pasukan keselamatan.

Tangkapan dan rampasan kemudian dibawa ke pangkalan Markas Operasi PPM Semporna untuk tindakan dibawah Seksyen 20 Akta Kawalan Bekalan 1961 dan dibaca bersama Peraturan 3 Kawalan Bekalan.

SUMBER : #BESTAWAUfm

Suspek dan barang rampasan dibawa ke Pangkalan Markas Operasi PPM Semporna. – Foto Facebook BESTAWAUfm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *