Warga Indonesia di ESSZone perlu berwaspada ketika turun ke laut

TAWAU: Konsulat Republik Indonesia (KRI) di Tawau mengingatkan seluruh rakyat republik itu terutama nelayan di Zon Selamat Timur Sabah (ESSZone) agar berwaspada ketika turun ke laut.

Konsul RI Tawau, Sulistijo Djati Ismojo berkata peringatan itu juga ditujukan kepada majikan kapal di ESSZone supaya tidak menggunakan tenaga kerja Indonesia sementara waktu bagi menangkap ikan.

“Kalau boleh nelayan Indonesia jangan ke laut sehingga pihak keselamatan menjamin situasi keselamatan yang kondusif,” katanya dalam satu kenyataan pada Selasa.

Djati mengulas perkara itu susulan laporan media mengenai maklumat risikan negara jiran yang mengesan pergerakan mencurigakan beberapa anggota kumpulan Abu Sayyaf yang menggunakan bot laju dari Selatan Filipina menuju ke ESSZone.

Sementara itu, katanya rakyat Indonesia yang masih mahu menjalankan sebarang aktiviti di laut perlu mengambil langkah keselamatan dengan melibatkan pasukan keselamatan di ESSZone.

Di samping itu, Djati berkata majikan kapal juga perlu melengkapkan semua kapal dengan peralatan komunikasi yang berfungsi baik.

— BERNAMA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *