Kes tebusan: Suspek dipercayai alami masalah mental

KOTA KINABALU: Lelaki yang ditembak mati selepas menjadikan seorang kanak-kanak perempuan sebagai tebusan di tingkat 4 sebuah pangsapuri, Taman Telipok Ria, di sini, tengah hari tadi, dipercayai mengalami masalah mental.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Omar Mammah, berkata siasatan mendapati suspek datang ke sebuah rumah yang menjual barangan runcit bersebelahan dengan rumah dimasuki suspek.

“Selepas itu, lelaki berkenaan sambil membawa pisau keluar dari rumah yang menjual barangan runcit lalu menangkap kanak-kanak terbabit.

“Suspek kemudian membawa kanak-kanak itu masuk ke dalam sebuah rumah sambil mengacukan pisau di leher mangsa,” katanya kepada media di lokasi kejadian.

Omar berkata, polis menerima maklumat berhubung kejadian itu pada jam 4 petang sebelum menghantar anggota dan berunding dengan suspek supaya melepaskan kanak-kanak terbabit.

“Tetapi lelaki itu enggan dan terus meletakkan pisau di leher kanak-kanak terbabit hingga mangsa luka.

“Suspek cuba mencampak mangsa keluar tingkap di tingkat empat menyebabkan polis segera melepaskan beberapa tembakan mengenai suspek.

“Suspek mati di tempat kejadian dan polis segera menyelamatkan mangsa lalu dibawa ke hospital,” katanya.

Beliau berkata, siasatan mendapati lelaki berkenaan bukan tinggal di kawasan perumahan itu dan dipercayai warga asing kerana tidak mempunyai dokumen pengenalan diri.

“Ketika rundingan, suspek tidak ada membuat apa-apa permintaan dan motif tidak diketahui.

“Kemungkinan suspek ada masalah mental, namun siasatan masih dijalankan bagi mengetahui punca sebenar kejadian itu,” katanya sambil menambah kes disiasat mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan.

Difahamkan, ketika rundingan dengan suspek, mangsa kelihatan lemah kerana hampir empat jam ditawan di bahagian dapur rumah berkenaan. – Berita Harian

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *