Ahli UMNO, PBS boleh sertai WARISAN


LAHAD DATU: Kira-kira 15,000 anggota Barisan Nasional (BN) Bahagian Silam di sini, menyerahkan borang pendaftaran menyertai Parti Warisan Sabah (WARISAN).

Setiausaha Agung Parti Warisan, Loretto Padua Jr dan Ketua Wira Parti Warisan merangkap Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Mohd Azis Jamman (tengah) bergambar bersama sebahagian ketua-ketua cawangan yang menghantar borang keahlian Parti Warisan pada majlis penyerahan borang keahlian Parti Warisan Sabah, hari ini. – Foto Bernama

Penyerahan borang kepada Setiausaha Agung Warisan, Loretto S Padua Jr itu diketuai mantan Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lahad Datu yang juga bekas Ketua UMNO Bahagian Silam, Datuk Mohd Yusof Apdal dan disaksikan Ketua Wira WARISAN, Datuk Azis Jamman.

Mohd Yusof berkata, penyertaan ke WARISAN itu melibatkan anggota daripada 114 cawangan UMNO, 17 cawangan Gerakan serta anggota MCA di sini.

Dalam pada itu, Azis yang juga Timbalan Menteri Dalam Negeri ketika ditemui pemberita mahu bekas anggota UMNO yang menyertai Warisan agar meninggalkan budaya ‘tidak baik’ yang diamalkan ketika bersama UMNO.

“Rakyat buat keputusan sewaktu pilihan raya lalu untuk menukar kerajaan lama kerana ada perkara dilakukan mereka tidak disenangi termasuk cara pendekatan digunakan anggota UMNO sebelum ini,” katanya.

Beliau turut berharap kemasukan bekas anggota pembangkang itu akan menambah kekuatan parti khususnya di peringkat akar umbi.

“Apa yang penting pejuang asal Warisan menerima serta bekerjasama dengan anggota baharu ini, dan pejuang asal jangan risau kerana mereka akan diutamakan,” katanya.

Sementara itu, Loretto mengalu-alukan bekas anggota UMNO atau parti pembangkang lain termasuk Parti Bersatu Sabah (PBS) menyertai Warisan dengan syarat mematuhi peraturan perlembagaan ditetapkan parti.

“Kita ada jumlah (yang ingin menyertai WARISAN), kita akan umum dalam majlis (kemasukan beramai-ramai) selepas ini,” katanya bahawa lebih banyak bekas anggota pembangkang bakal menyertai Warisan.

Loretto turut menegaskan Warisan tidak patut berasa tergugat sekiranya Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) bertapak di Sabah, namun berpendapat biarlah Warisan sebuah parti tempatan, berkhidmat di sini, kerana faham nadi ‘Sabah untuk Sabahan’.

Selain itu, Loretto berkata, setiap individu mempunyai hak untuk menubuhkan parti baharu berasaskan perjuangan Perjanjian Malaysia 1963 termasuk oleh bekas Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman.

Namun, Loretto berkata perjuangan Warisan kini lebih tertumpu dan berkesan memandangkan berada dalam blok kerajaan.

“(Berbanding) dulu, mereka (termasuk Anifah) tidak tahu apa mereka perjuangkan sewaktu menjadi kerajaan,” katanya.

Ditanya sama ada Warisan boleh bekerjasama dengan parti baharu mungkin ditubuhkan Anifah atau mengajak bekas Menteri Luar itu menyertai Warisan, Loretto berkata, perkara itu biar diputuskan presiden parti merangkap Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal. – BERNAMA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *