Shafie antara 13 belum isytihar harta


PUTRAJAYA: Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang juga Ahli Parlimen Port Dickson, adalah antara 13 ahli parlimen yang belum mengisytiharkan harta kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

DATUK Seri Anwar Ibrahim (kiri), Datuk Seri Mohd Shafie Apdal (tengah) dan Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu.

Berdasarkan Portal Pengisytiharan Harta (https://mydeclaration.sprm.gov.my/), sehingga jam 5 petang tadi, ahli parlimen itu yang memenangi pilihan raya kecil Port Dickson pada 13 Oktober lalu masih belum mengisytiharkan jumlah pendapatan bulanan dan aset.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) SPRM, Datuk Shamshun Baharin Mohd Jamil pada satu majlis di Putrajaya awal hari ini memaklumkan terdapat 13 ahli parlimen kerajaan yang masih belum mengisytiharkan harta kepada SPRM.

Selain itu, Ketua Menteri Sabah yang juga Ahli Parlimen Semporna, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu, yang juga Ahli Parlimen Tambun, antara yang belum mengisytiharkan harta.

Berdasarkan laman sesawang itu, seramai tujuh ahli parlimen PKR masih belum mengisytiharkan harta.

Selain Anwar, Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid (Kapar), P Prabakaran (Batu), Datuk Seri Dr Santhara (Segamat), Awang Husaini Sahari (Putatan), Ali Biju (Saratok) dan Dr Michael Teo Yu Keng (Miri).

Tiga ahli parlimen Parti Pribumi Bersatu Malaysia yang belum mengisytiharkan harta selain Ahmad Faisal ialah Datuk Dr Noor Azmi Ghazali (Bagan Serai) dan Datuk Dr Shahruddin Md Salleh (Sri Gading).

Bagi Parti Warisan Sabah, selain Mohd Shafie, seorang lagi yang belum mengisytiharkan harta ialah Datuk Rozman Isli (Labuan).

Di samping itu, Presiden UPKO, Datuk Seri Wilfred Madius Tangau yang juga anggota Parlimen Tuaran, belum mengisytiharkan harta.

Semakan mendapati beberapa ahli parlimen hanya mengisytiharkan jumlah pendapatan bulanan tetapi tidak mengisytiharkan jumlah aset.

Mereka termasuk Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Datuk Mohamaddin Ketapi (Silam), Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator P Waytha Moorthy dan Datuk Liew Vui Keong (Batu Sapi), R Sanisvara Nethaji Rayer (Jelutong), Wong Tack (Bentong), dan Mordi Bimol (Mas Gading). – BERNAMA


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *